Dar ce e aia deontolog?

Pentru că mie nu-mi place să folosesc cuvinte fără să știu ce înseamnă am zis că ia să caut eu, că tot am gugle la îndemână. Și se pare că e un cuvânt care nu există. A fost popularizat de pseudo jurnalistul ăla de Turcescu, care i-a dat sens peiorativ.

DEONTOLOGIE are sens de știință sau logică a moralei, ceea ce trebuie respectat. Evoluția ulterioară a deontologiei s-a produs îndeosebi în zona exercitării profesiunilor și activităților umane (științifice, politice, productive) pe masură ce acestea dispuneau de mijloace și instrumente tot mai perfecționate, care dădeau indivizilor și  grupurilor posibiltăți de acțiune atât de mari încat problema a ceea ce trebuie și ceea ce
nu trebuie făcut, a ceea ce este permis și ceea ce nu este permis nu mai putea fi rezolvată fără trecerea conduitei și constiinței oamenilor prin filtrul comandamentelor morale.

Am observat că se pune accentul pe deontologia medicală. Deci mă gândesc că, logic, medicii ar merita cel mai mult titlul de deontologi și nu politicienii.

Cuvăntul deontolog nu există în dicționar.  Nu am reușit să găsesc o definiție clară, dar se pare că e sinonim cu nenorocit, minciunos, căcat cu ochi etc. etc.

Aștept să-l bage academia lu pește în DEX să văd ce scrie.

PS vine din greaca – deont = obligatie, necesitate + logy

in engleza deontologi sunt oamenii care tin la etica. In romana inca nu mi-am dat seama ce inseamna. Tipu ala de a comentat mai jos care e asa de high ca zboara nu m-a lamurit deloc, mai ales ca mentionasem si eu doctorii.

4 gânduri despre „Dar ce e aia deontolog?

  1. uneori esti prea plin de tine ca sa intelegi de ce respiri. Atitudinea asta „superioara”, dar fara o baza sau o sustinere (aici ma refer la talent in a scrie – frumos, atractiv), este penibila. Observ un stil prin care judeci pe toata lumea ca un semidoct ce nu vede padurea de copaci.
    Doctorii sunt deontologi ca au si un juramant pe care il spun inainte de a profesa. Asta ca o completare. Esti prea plin de forma si prea gol de substanta si atacurile tale vin Numai pe forma si nu fond.

    Nu cred ca exista cuvantul „subler” in DEX acu 100 de ani. Dar acum exista. Limba evolueaza si se imbunatateste. Tine pasul cu vremurile, ceea ce nu ti-as strica si tie.

    PS: cauta piesa „jammin” de la Bob Marley sa intelegi de ce eu „jamuiesc” cu baietii:)

    • Son, I am disappoint.
      N-ai citit articolul inainte sa te apuci sa comentezi, nu-i asa?
      Observ ca in ciuda acestui lucru ma aprobi, deci nu vad care e problema.
      Nu stiu despre ce atacuri vorbesti. Poate esti amabil si elaborezi.
      Si vai, oasele mele batrane se minuneaza de fiecare rasarit de soare pe care il apuca, ce sa mai fie si-n pas cu vremurile…

Lasă un comentariu