Dune vs Fundatia

Cautam pe Google ‘Dune vs Twilight’ cand am realizat ca oamenii care citesc Dune il compara de obicei cu Fundatia. Si ca cei care citesc Twilight nu citesc Dune.  Care e undeva in top 5 pentru mine. Inaintea Fundatiei.

Am citit ambele serii candva prin clasa a sasea. Totusi Dune e cea care m-a schimbat irevocabil. Avea – inca are ceva care ma face sa ma simt ca o furnica in fata unui munte. Dupa 6 ani mi-au ramas in minte anumite detalii, personaje – baronul Harkonnen,Paul  Atreides,  mirodenia, ochii albastri, viermii, planeta desert, si in special prenascutii si maicile Bene Gesserit. O istorie si un background, constructia caracterelor – toate fenomenale.

Despre Fundatie mai stiu doar de tipu ala care a inceput sa faca previziuni matematice. Sau cam asa ceva. Desi recunosc ca Asimov imi place mai mult ca om. Nu a avut una din cele mai usoare vieti, dar a reusit sa treaca peste asta datorita puterii sale de a merge inainte si a unei inteligente si curiozitati si nevoi, practic, de a cunoaste. De fapt, desi Fundatia e considerata capodopera sa imi place mai mult seria Robotii sau ar trebui sa spun, imi place mai mult Elijah Baley, un fel de Sherlock Holmes din viitor. Imi place mai mult decat Sherlock Holems sau orice personaj din Dune.

In sfarsit, ce vreau sa spun e ca nu se mai scrie asa ceva. Trist.

3 thoughts on “Dune vs Fundatia

  1. Pe mine JOCUL Dune m-a facut sa vreau apoi sa citesc seria. Nici nu stiam ca exista o carte cu titlul respectiv cand eram mic si ma jucam Dune pe un calculator antic. Ani mai tarziu, cand am vazut in biblioteca de acasa ca noi aveam cartile respective, nu mi-a venit sa cred ca ar putea avea o legatura cu jocul. Asa ca a trebuit sa citesc, si m-am convins🙂

  2. Trebuie să ții seamă că Fundația a fost scrisă la începutul anilor 50, perioadă când literatura SF america era populată în mare parte de iliterați, iar scriitorii aveau mai mult pretenția de a fi oameni de știință, în cel mai bun caz sociologi, artiști mai puțin. De aceea sunt puține personaje cu adevărat memorabile pe atunci, scenariile fiind gândite la scară macro, cosmică. Asimov când a scris seria Roboții, și-a pus în cap să demonstreze că SFul, ca gen, este mai mult un decor, un fundal, contextul în care se desfășoară poveștile, mai puțin decât tipul acestora; în ele a încercat să suprapună personaje și povești mai degrabă polițiste, decât SF.

    Acum că mă gândesc, sunt ceva asemănări între alea două serii, dar destul de slăbuțe și subiectele comune tratate sunt mult mai exhaustiv comentate în Dune(care IMO are momente, multe, când are caracter eseistic)

Lasă un răspuns

